Tuesday, February 24, 2009

Lagi mengenai Pengurusan Air

Kepada semua para penternak ketam nipah sila beri tumpuan mengenai Pengurusan air.

1. Sila pastikan kotak sistem penapisan air dalam keadaan bersih. Bersihkan kotak sistem penapisan air seminggu sekali. Bagi memudahkan proses pembersihan, sila pamkan air naik ke kesemua kotak/petak yang ada ketam setinggi 3 inci dan biarkan air bertakung disitu. Sila matikan suis pam air. Air di kotak sistem penapisan air akan berkurangan dan ini akan memudahkan untuk membersihkan kotak tersebut. Keluarkan dan cuci kesemua fiber mat, cengkerang (coral) dan bio serta ring ball menggunakan air paip. Jangan lupa untuk buang air dan mencuci kotak penapisan air tersebut. Setelah kesemuanya sudah dibersihkan, masukkan fiber mat, cengkerang, bio dan ring ball ke tempat asalnya kedalam kotak penapisan air. Sila masukkan semua cengkerang dalam jaring ( sama seperti jaring yang digunakan untuk mengisi ring dan bio ball) supaya mudah untuk dikeluarkan dan dicuci. Masukkan air paip yang sudah ditakungkan selama 2-3 hari atau lebih (air paip yang dah ditakungkan dalam tangki yang memang sudah sedia ada samada pada setiap rumah atau bangunan juga boleh digunakan) kedalam kotak penapisan air sama banyaknya air ketika kotak tersebut sebelum dibersihkan. Selepas itu, lepaskan air yang ditakungkan di kotak/petak yang ada ketam kebawah, ke dalam kotak penapisan air. biarkan buat seketika supaya air tersebut sebati. Setelah itu, hidupkan suis pam air supaya air tersebut dapat dikitarkan semula. Jangan lupa untuk melakukannya 1 minggu 1 kali supaya air tersebut sentiasa bersih. pada keesokan harinya sila periksa tahap amonia, Ph dan kemasinan air tersebut dan lakukannya setiap hari. Sila pastikan tahap amonia, Ph dan kemasinan air berada pada bacaan yang betul.

2. Jika bacaan amonia air berada pada tahap yang tinggi, jangan tambah probiotik untuk mengelakkan pembaziran. Sila buangkan air yang kotor dalam kotak penapisan air sebanyak 30-50%. Kemudian tambahkan air baru (air paip yang sudah ditakungkan) kedalam kotak penapisan air. Setelah kesemua air tersebut sudah sebati, sila periksa bacaan amonia, Ph dan kemasinan air dan pastikan bacaan pada tahap yang betul.

3. Para penternak juga, dinasihatkan supaya membuat lubang sebesar duit syiling 20-50 sen pada penutup kotak/petak fiber supaya gas amonia tidak terperangkap dalam petak-petak tersebut serta dapat keluar melalui lubang-lubang tersebut.

4. Pada peringkat permulaan ini, para penternak digalakkan untuk menghasilkan ketam kulit lembut. Pada kebiasaannya ketam akan bersalin kulit pada waktu malam dan kadangkalanya ada juga yang bersalin kulit pada waktu siang atau tengah hari. Sentiasa perhatikan keadaan ketam-ketam tersebut semasa memberi makan dan juga semasa membersihkan sisa-sisa makanan pada waktu yang telah ditentukan. Sekiranya perkara ini menjadi rutin harian para penternak maka tuan-tuan dan puan-puan akan lebih mengetahui tentang habitat ketam-ketam ini.

Sekiranya, kesemua ini dilakukan secara berterusan maka air dalam set sistem ini akan sentiasa bersih dan ketam yang ada juga akan sihat, bersalin kulit dan membesar dengan teratur. Lama kelamaan para penternak akan dapat menambah pengetahuan dan kemahiran dalam sistem pengurusan air.

Perlu diingatkan bahawa SISTEM PENGURUSAN AIR adalah perkara yang paling penting dan utama dalam ternakan ketam nipah secara tertutup ini. Sekiranya sistem pengurusan air dapat dilakukan dengan sempurna maka ketam yang diternak akan dapat dihasilkan dengan baik dan sempurna.

1 comment:

Faiezi abu bakar said...

Salam encik abdul rahim..saya berminat untuk mengetahui lebih lanjut..boleh hubungi saya
013-7297957