Sunday, October 26, 2008

Cara Terbaru Ternakan Ketam

Cara terkini untuk menternak ketam adalah dengan menggunakan sistem akuarium fiber secara tertutup seperti yang dapat dilihat dalam gambar yang tertera. Sistem akuarium ini boleh ditempatkan dimana-mana saja asalkan ada kawasan yang bertutup iaitu beratap, berdinding dan punca elektrik. Ini untuk mengelakkan dari panahan cahaya matahari dan hujan yang akan merosakkan set sistem ini. Set sistem ini boleh digunakan untuk selama 10 tahun jika diselenggara dengan betul. Motor digunakan untuk mengalirkan atau mengitarkan air didalam set sistem ini. 3 kotak fiber yang teratas adalah bekas yang mempunyai petak-petak untuk diisi dengan benih ketam. 1 kotak fiber boleh memuatkan 40 ekor benih ketam. Oleh itu 1 set sistem ini boleh memuatkan 120 ekor ketam. 1 kotak fiber yang dibawah sekali adalah digunakan sebagai sistem penapis bagi keseluruhan set sistem ini. Air yang digunakan adalah air paip yang telah diproses bagi menggantikan air masin atau air payau yang sesuai untuk ketam nipah.

Teknik atau cara menggunakan sistem akuarium fiber ini lebih efektif dan berkesan kerana tidak memerlukan kawasan yang luas, boleh disediakan dimana-mana saja seperti didalam bangunan, dibelakang rumah, mutu air mudah dikawal, kadar kematian ketam dapat dikurangkan, ketam mudah untuk diberi makan, mendapat hasil ketam yang berkualiti, bersih dan "hygenic", kos efektif, ketam nipah yang dah besar mudah dan senang untuk ditangkap dan memberi pulangan yang lebih.












29 comments:

Blizxix said...

mohon share cara memproses air masin menggunakan air paip. apakah bahan yang diperlukan untuk jadikannya air masin. garam jenis apa, dan bahan2 lain jika ada. terima kasih.

Unknown said...

Assalamualaikum.. Saya berminat.. Berapa kos minimum untuk mulakan kos dari mula sampai harves..? Wassalam

NEO VALLEY said...

saya ada 6tangki ketam nipah utk di letgo..lokasi Jeneri,Jeniang,Kedah
013-630 1493

NEO VALLEY said...

saya ada 6tangki ketam nipah utk di letgo..lokasi Jeneri,Jeniang,Kedah
013-630 1493

Unknown said...

Saya ada berminat meusahakan ternakan ketam. Dmna boleh saya mendapat info info tentang ketam. +6738650480 dri brunei.

Unknown said...

Assalam.. saya berminat utk memulakan ternakan ketam nipah.Boleh beri senarai kos utk set tanki,benih dan lain lain keperluan yg di perlukan utk memulakan ternakan ini.Terima kasih email saya nor270757@gmail.com.Saya dari Sabak Bernam, Selangor.

nashbib said...

Bolih tak bagi alamat utk senang dihubungi.

Unknown said...

Assalam.. saya berminat utk memulakan ternakan ketam nipah.Boleh beri senarai kos utk set tanki,benih dan lain lain keperluan yg di perlukan utk memulakan ternakan ini.Terima kasih email mahzanwan@gmail.com or wassap sy 0138099384.Saya dari Sarawak.

Unknown said...

Saya berminat dengan teknik ini. Dapat berikan keterangan lanjut tentang kos dan sebagainya 6737177330

Anonymous said...

Sy berminat utk ternak ketam nipah ni... boleh sy dptkan info dari tuan... no sy 0162192197

Unknown said...

Saya berminat...boleh bagi detail
Whatsapp 01122357709

Joe said...

Saya berminat untuk menternak ketam nipah.Nak tau lagi detail.
Whatsapp 0174509145

Unknown said...

Assalamualaikum.,,saya berminat dengan teknik ni...dmna saya boleh mendapatkan info dengan teknik terbaru untuk menternak ketam?....ini number saya +6737160105 ..email : adamkazuya2014@gmail.com

Unknown said...

salam sy berminat boleh whatsapp saya di +60192285485

Unknown said...

Salam saya berminat untuk menternak,boleh saya dapatkan info dari tuan..
no. tel.+966550928108 ....email rohanimadinah@gmail.com

Unknown said...

Saya berminat utk menternak ketam bakau/nipah..Tapi dimana sya hendak mendapat bekas/tangki ini di area sya SIBU,SARAWAK..PM klau ada yg jual set ini ke no sya 0145995044

Unknown said...

Berminat wasap saya 0199816191

farid said...

saya berminat nk mnternak ketam nipah nie,mcmana ni beli beli tangki nie dan kos die.email saya farithikmal@gmail.com

Asrul said...

Saya asrul berminat nak nengushakan ternakan ketam nipah ni.. boleh info maklumat lanjut... 016 3346967

Unknown said...

Pm kos alat

Victor dass said...

Saya berminat dan ingin memulakan ternakan ketam. Tolong pm details.
0175511349

Unknown said...

Mohon share cara memproses air yang sesuai untuk belah ketam nipah,apakah menggunakan garam tertentu,sebab pernah coba guna garam biasa,ketam mati.tq

Rajoo said...

Mohon share info tentang kos dan cara ternak. 0107842614

suresh said...

Mohon share cara ternakan ketam, tolong pm details
0105049646.terima kasih.

Zamey95 said...

Mohon share info . Tolong pm dealtails 0124409161. Tq

Unknown said...

Ada kursus ternakan ketam ni? tolong pm 0197422242


Unknown said...

Sy perlu info lebih untuk penternakan ketam bakau..Sy sangat berminat dalam perkara ini..Tolong pm 01112678220/0102975419 Tq..Ronny.

BORNEO HEBAT said...

sya sgat bminat dalam bidang ni tapi tak berani meneruskan niat kerana kurang nya pengetahuan, bleh kah tuan membantu..? stanly 0178313086

denada said...

Macam mana cara bela ketam laut di rumah ya. Garam apa yg boleh di guna