Monday, October 27, 2008

Kos Set Sistem Akuarium.

Harga bagi 1 set sistem akuarium ini adalah RM6,000 sahaja (tidak termasuk benih ketam dan makanan ketam). Ini termasuk bimbingan serta lawatan ke tempat penternak ketam nipah setiap 2 minggu oleh juruteknik syarikat. Pihak syarikat juga menyediakan 'Contract Farming' melalui perjanjian bertulis untuk tempoh paling minima selama 3 tahun dimana ketam nipah yang dah matang akan dibeli balik oleh pihak syarikat dengan harga RM28-00 / kg (bagi kulit keras) dan RM17-00 / kg (bagi kulit lembut). Benih-benih ketam nipah yang sudah dirawat juga dibekalkan oleh pihak syarikat dengan harga RM7-00 / kg. Berat benih ketam nipah adalah diantara 100-120 gm seekor. Kos pengambilan dan penghantaran dah termasuk sekali. Terbuka kepada semua individu yang menetap di Malaysia sahaja. Memang ada perjanjian bertulis diantara pihak penternak dan syarikat.

Bermula dengan minat, kemahuan dan sikap positif, yang sukar akan menjadi mudah, segala masaalah dapat harungi dan di atasi dan kejayaan sudah pasti.


Ketam Nipah betina dimana saiz badannya lebih besar dari sepitnya.







Ketam Nipah jantan dimana sepitnya lebih besar dari saiz badannya.










Ketam Nipah yang sudah boleh dijual.








Ketam Nipah dengan perbezaan saiz.








benih-benih Ketam Nipah










Benih Ketam Nipah









1 set sistem ini boleh memuatkan 120 ekor ketam nipah bagi kulit keras dan 360 ekor ketam nipah bagi kulit lembut. Kadar hidup ketam nipah menggunakan sistem ini adalah sekitar 93 peratus. Setelah benih ketam nipah dimasukkan kedalam set akuarium ini, ketam nipah akan membesar dengan berat sekitar 450-550 gm seekor (bagi kulit keras) dalam jangkaan masa 70 hari dan sudah boleh dijual. Bagi kulit lembut pula, dalam masa 30 hari ketam nipah dah boleh dijual dengan berat sekitar 200-220 gm seekor.

Makanan ketam nipah adalah ikan dimana ikan yang dah disiang (buang kepala, ekor dan isi perut dan dihiris atau dipotong dan dibasuh) diberikan 1 hari atau 2 hari sekali (mengikut kesesuaian dan bacaan air dalam set sistem akuarium ini).





7 comments:

Unknown said...

macam mane nak call untuk beli set sistem dan benih?

Unknown said...

set sistem dan benih boleh supply tak kalau di sarawak?

Unknown said...

Saya berminat membeli set sistem akuarium fiber.tolong hubungi saya 0128393943(watsapp).ARMAN.Tawau.Sabah

Swamy Ayyapan Vision Centre said...

Ingin untuk memulakan penternakan ini di kawasan ampang selangor. HARAP dapat bantu. Sila hubungi Raj 0107842614

zainie said...

Nak memulakan penternakan ini di kawasan JB. HARAP dapat bantu. Sila hubungi Zai +6596223199

zainie said...

Nak memulakan penternakan ini di kawasan JB. HARAP dapat bantu. Sila hubungi Zai +6596223199

Unknown said...

jdnantha3550@gmail.com
0164483802
Contrat farming